poniedziałek, 14 grudnia 2015

Recenzja : Robinson Crusoe : Przygoda na przeklętej wyspie

Gra Robinson Crusoe Przygoda na przeklętej wyspie jest rodzimym tytułem której autorem jest Ignacy Trzewiczek. Gra została wydana w Polsce przez wydawnictwo Portal Games.









Rozgrywka w Robinson Crusoe przeznaczona jest dla jednego do czterech graczy. Podczas niej uczestnicy wcielają się w role rozbitków, poszukiwaczy przygód, a nawet egzorcystów zależnie od jednego z wybranych scenariuszy w jakich wezmą udział.



W podstawowej wersji gry do wyboru dostajemy sześć zróżnicowanych scenariuszy oraz cztery karty postaci. Te drugie są dwustronne pozwalając nam na wybór płci naszej postaci (który poza wyglądem nie zmienia cech wybranego bohatera). Aby ułatwić sobie rozgrywkę możliwe jest również wykorzystanie karty Piętaszka lub Psa.









Grę rozpoczynamy od przygotowania planszy wedle wybranego scenariusza. Zazwyczaj są to drobne zmiany jak wyłożenie kafelka startowego w innym miejscu, bądź dobranie innych kart pomysłów startowych niż standardowo. Niezmiennie jednak gracze powinni :
  • ułożyć znacznik na środkowym (zerowym) polu na Torze Morale
  • Umieścić znacznik na górnym (zerowym) polu Broni
  • Ułożyć 9 kart Pomysłu oznaczonych specjalnym symbolem oraz odpowiednią ilość dodatkowych kart podaną przez scenariusz
  • Potasować i ułożyć oddzielne 3 zestawy kart Przygód
  • Potasować i ułożyć obok planszy stos kart Bestii i niewykorzystanych kart Pomysłów
  • Wylosować dwie karty Przedmiotów Startowych
  • Potasować i ułożyć obok planszy karty Tajemnic
  • Potasować żetony Odkryć i umieścić je obok planszy
  • Potasować zasłonięte kafelki wyspy i umieścić w stosie obok planszy
Przygotowanie planszy mimo wielu kroków i rzeczach o których należy pamiętać szybko potrafi wejść w nawyk. Należy przede wszystkim pamiętać o sprawdzeniu w danym scenariuszu jakie dodatkowe zasady należy rozpatrzeć podczas danej gry. 

 Gra składa się z szeregu rund o ilości uzależnionej od danego scenariusza (około 10), a każda runda składa się z sześciu faz :
  1. Faza Wydarzenia - podczas niej należy dociągnąć i rozpatrzeć wierzchnią kartę Wydarzenia
  2. Faza Morale - rozpatruje ją Pierwszy Gracz. Odrzuca on lub otrzymuje żetony Determinacji zależnie od obecnego stanu Toru Morale
  3. Faza Produkcji - gracze otrzymują surowce których żródła znajdują się na kafelku Wyspy na którym mieści się obóz graczy
  4. Faza Akcji - jest to faza podczas której dokonujemy najważniejszych decyzji. Podczas niej gracze wspólnie planują swoje działania oraz rozstawiają żetony (każdy po dwa) na pola które w danej rudzie chcą wykonać (np. budowa obozu, zbieranie surowców)
  5. Faza Pogody - gracze muszą zmierzyć się z pogodą określaną przez rzut kośćmi oraz żetony Pogody (w niektórych scenariuszach, szczególnie na początku nie rzuca się kośćmi)
  6. Faza Nocy - podczas niej gracze będą musieli się m.in. wyżywić. Będą ponosić również konsekwencje jeśli nie będą posiadać Schronienia bądź będą się znajdować poza obozem
W zapamiętaniu kolejnych faz oraz czynności jakie można podczas nich przeprowadzić graczom pomaga specjalnie przygotowana karta pomocy.

Robinson Crusoe nie jest grą łatwą, wręcz przeciwnie bardzo szybko można w nią przegrać. Nie raz źle przemyślana runda może spowodować ciężkie rany naszych postaci, bądź ostateczną klęskę. Gracze podczas każdej rundy muszą dbać nie tylko o stan obozu, zdobywanie pożywienia które bez specjalnych usprawnień co wieczór się psuje, ale również muszą pilnować aby w przeciągu kilku rund wykonywać cele scenariusza. Gra ocieka klimatem tajemnej, niezbadanej wyspy. W każdym momencie możemy natrafić na nieprzyjemne zdarzenia, pogoda oraz drapieżniki mogą niszczyć nasze zapasy oraz obóz.




Eksploracja dodatkowych terenów jest kluczowa w przeżyciu. Odkryte tereny pozwalają nam nie tylko na tworzenie nowych wynalazków ale i pozwalają na znajdowanie żetonów Odkryć które nie raz mogą decydować o przeżyciu i zwycięstwie. 




Nowe tereny czasami również są leżem jednego ze zwierząt. Walka z nimi wymaga odpowiedniego poziomu broni i często prowadzi do utraty życia. Jednak nagroda w postaci skór i jedzenia powoduje, że polowanie staje się często koniecznym nawet jeśli w naszej drużynie brak wyspecjalizowanego w walce Żołnierza.











Bardzo ważnym jest również decyzja o tym ile pionków wykorzystamy do konkretnej akcji. Polowanie zawsze wymaga dwóch. Jednak podczas innych akcji możemy zdecydować się i wykorzystać jeden bądź dwa żetony gracza. Druga opcja daje nam pewny sukces jednak ogranicza ilość rzeczy jakie uda nam się wykonać w ciągu jednej rundy. Czasami konieczny jest pośpiech i wykonywanie wielu czynności na raz, wprowadza to jednak niebezpieczeństwo. Wysłanie jednego pionka równa się rzutowi trzema kośćmi które zdecydują o tym czy podczas wykonywania danej akcji postać została ranna, czy wydarzyło się coś szczególnego, a nawet czy w ogóle udało się wykonać czynność.
 


Instrukcja ma około 30 stron na których znajdziemy nie tylko opis każdej z faz, ale i dokładne opisy wszystkich zdolności i żetonów na jakie możemy natrafić w grze. Jest ona dobrze i czytelnie sporządzona jednak jej długość i ilość elementów jakie są w niej opisane mogą na początku wprowadzić niemałe zamieszanie stąd nie jest łatwo wprowadzić nowych graczy.

Warto zauważyć iż na stronie >Portal Games< dostępne są dodatkowe zawartości do gry takie jak dodatkowe scenariusze, karty cech postaci czy wzory naklejek na żetony. 


Plusy :  
  • Bardzo gęsty klimat
  • Dobre wykonanie graficzne
  • Mechanika odzwierciedlająca niebezpieczeństwa i nieprzewidywalność tajemnej wyspy
  • Wariant solo
Minusy : 
  • Trudna do opanowania
  • Losowość czasami potrafi jeszcze bardziej utrudnić i tak ciężką rozgrywkę





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz