poniedziałek, 28 września 2015

Recenzja : Wiedźmin Gra Przygodowa

Wiedźmin Gra Przygodowa przenosi nas w tereny Królestw Północy znanych niektórym z sagi Sapkowskiego, a niektórym z bardzo popularnego ostatnimi czasy Wiedźmina 3. Jak jednak na tle książek, gier elektronicznych i serialu prezentuje się gra planszowa?






W grze wcielamy się w jedną z czterech postaci : wiedźmina Geralta, czarodziejkę Triss Merigold, barda Jaskra lub krasnoluda Yarpena Zigrina. Każda z tych postaci posiada zupełnie inny zestaw umiejętności jakimi przyjdzie im się wspierać, a także i kości wspomagających naszych bohaterów podczas walki z potworami.



Liczne karty śledztw, zadań głównych oraz złego i dobrego losu przyozdobione na prawdę dobrymi grafikami jak i opisami fabularnymi pozwalają przenieść się do przedstawionego przez autorów świata, całkiem zgrabnie przysłaniając nieskomplikowaną mechanikę gry. Mimo faktu jednak, iż zadania są przedstawione w interesujący sposób, po większej ilości rozgrywek (szczególnie przeprowadzanych jedna po drugiej) potrafią stać się jednak nieco monotonne mechanicznie. Wykonywanie zadań od których przede wszystkim zależą punkty zwycięstwa polega w gruncie rzeczy na tym samym - zbieraniu wskazówek w jednym z trzech kolorów.









Taka mechanika jest w stanie zniechęcić graczy wymagających "czegoś więcej", cięższej i bardziej skomplikowanej mechaniki o którą można by stwierdzić prosi się tytuł taki jak Wiedźmin... Tylko czy z kolei taka mechanika nie odstraszyłaby graczy którzy po prostu chcą się zgłębić w świecie wiedźmina i przeżyć ciekawą przygodę zamiast optymalizować kolejne ruchy?








Dzięki wspomnianym wcześniej opisom na kartach, gracz często zapomina iż tak na prawdę "zbiera kolejne wskazówki" co jest niewątpliwą zaletą tej gry, potrafiącej na prawdę wciągnąć w swój świat.





Mimo wielu zalet, gra posiada jednak widoczne, dosyć poważne wady. Dla jednych wadą może być owe założenie gry oparte na pozyskiwaniu wskazówek, znacznie jednak poważniejszym minusem jest niemalże zupełny brak interakcji pomiędzy graczami ("pomaganie" podczas jednego z zadań pobocznych polegające na oddaniu kilku wskazówek trudno nazwać interakcją, podobnie jak i wymiana wskazówkami co gracze czynią raczej niechętnie). Brak takiej interakcji powoduje z kolei brak zainteresowania tym, co robi inny gracz bowiem w niemal żadnym stopniu nie wpłynie to na nasze własne zagrania, a to z kolei może wprowadzić efekt znudzenia podczas oczekiwania na ruch. Widoczne jest to już nawet w grze dla dwóch graczy gdzie podczas ruchu jednego z nich, drugi albo planuje swój ruch albo po prostu na chwile traci zainteresowanie rozgrywką.

Co można powiedzieć o klimacie? Jest, a zarazem go nie ma. Z jednej strony wszystkie opisy fabularne konkretnych wydarzeń budują ten klimat, jednak zupełny brak interakcji między postaciami będącymi w książkach jak i grach komputerowych osobami często sobie pomagającymi, potrafi zepsuć owe uczucie klimatu. Taki sposób mechaniki bardziej przypomina styl wiedźmiński "podróży na cztery strony świata" niż drużynę która wykonuje wspólny cel.


Na koniec warto wspomnieć również o samej planszy. Jest ona dobrze wykonanym kawałkiem "mapy" przedstawiającym Królestwa Północy, posiada miejsce na karty dobrego i złego losu oraz żetony zagrożeń i tor punktacji... jednak mimo swego bardzo estetycznego wyglądu, naszym zdaniem jest po prostu za wielka. Mamy kilkanaście pól na których możemy stanąć, a zajmuje to niezły kawał stołu. Szczególnie uporczywe może się to wydawać w momencie gdy na tej planszy tak na prawdę podczas całej zagrywki niewiele się zmienia. Nie potrzebujemy ani miejsca na wykładanie dodatkowych kart, ani na nic innego dlatego naszym zdaniem mogłaby być mniejsza.



Naszym zdaniem Wiedźmin Gra Przygodowa przeznaczona jest przede wszystkim do graczy którzy wkraczają w tzw. "poważne planszówki". Jest zarazem prosta w założeniach i mechanice, oraz na tyle złożona aby każda z czterech postaci miała nieco inne podejście do rozgrywki, inne atuty i wady.
 
Plusy :
  • dobrze wykonane opisy fabularne na kartach 
  • interesujące grafiki 
  • dobrej jakości figurki  
  • prosta mechanika (przyjazna dla początkujących graczy)
  • każda postać ma zupełnie inne cechy i podejście do rozgrywki
Minusy :
  • bardzo długi czas oczekiwania na swoją turę
  • niemal zupełny brak interakcji między graczami
  • prosta mechanika (będąca zarazem plusem może bardziej doświadczonych zniechęcić)
  • nieco zbyt duża plansza 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz