Gra przeznaczona jest dla 2-5 graczy, a jej celem jest doprowadzenie na szczyt oraz powrót na dół jak największej ilości klientów którymi mogą być zarówno doświadczeni alpiniści jak i niezaznajomieni z trudami wspinaczek turyści. Różnią się oni punktami zwycięstwa jakie otrzymamy za zdobycie szczytu i powrót do bazy, punktami karnymi w wypadku ich śmierci jak i maksymalnym poziomem aklimatyzacji który jest kluczowy do przeżycia w wyższych partiach góry.
Do przygotowania planszy konieczne jest ułożenie płytek lodospadu, oddzielenie kart gracza od kart aklimatyzacji i wymieszanie żetonów ryzyka.
Rozgrywkę rozpoczynamy w dolnym obozie posiadając do swej dyspozycji dwójkę przewodników którzy mogą zaopatrzyć się w lokacji startowej w jeden z dwóch namiotów, butle tlenowe konieczne do zwiększania aklimatyzacji klientów oraz mogą zabrać ze sobą owych i rozpocząć wspinaczkę bądź przystosowywanie ich do mrozów panujących na Mount Everest.
O ile zasady są bardzo proste do opanowania, o tyle poziom trudności samej gry wymaga bardzo dobrego rozplanowania swoich działań, w szczególności rozmieszczenia obozów które mogą okazać się kluczową decyzją podczas całej rozgrywki.
Każda tura podzielona jest na pięć głównych akcji :
- Zagranie trzech z sześciu zakrytych kart
- Wybranie jednego z trzech żetonów ryzyka
- Faza akcji podczas której gracze poruszają się zgodnie z zagranymi kartami
- Rozliczenie warunków aklimatyzacji
- Dobranie kart do 6 i przesunięcie znacznika pogody będącego jednocześnie wskaźnikiem ilości tur
Ważnym podczas gry jest dobranie odpowiedniej ilości klientów do naszych własnych zdolności, dlatego warto rozpocząć z mniejszą ich ilością aby nie doprowadzić zbyt szybko do ich śmierci. Czasami jednak nawet mimo pomocy butli z tlenem i odpowiedniej aklimatyzacji, mogą zdarzyć się nam sytuacje gdzie będzie trzeba zadecydować o życiu i śmierci i poświęcić niektórych z prowadzonych klientów aby chociaż część z nich dotarła bezpiecznie do celu.
Po wytyczeniu tej ścieżki gra staje się tak na prawdę tylko coraz to bardziej trudna. Powyżej lodospadu (6000m n.p.m) nie uzyskujemy już dodatnich punktów za aklimatyzację (po trudniejszej<!> stronie mapy, nie zyskujemy ich już na etapie lodospadu który jest tam znacznie grubszy). Jeśli znajdziemy się jeszcze wyżej (7000m n.p.m) poziom aklimatyzacji z racji chłodu zaczyna spadać doprowadzając naszych klientów do niechybnej śmierci o ile nie zadbamy o butle z tlenem i obóz gdzie będą mogli zregenerować swe siły.
Złe rozlokowanie ich może doprowadzić do sytuacji w której niemal niemożliwym będzie wprowadzenie na szczyt turystów, bądź co jeszcze trudniejsze - sprowadzenia ich na powrót na bezpieczną wysokość.
Plusy :
- Na prawdę czuć ten ciężki klimat i czająca się śmierć... oraz wielkie szczęście gdy uda się zdobyć ten szczyt i wrócić bezpiecznie na dół
- Wykonanie, ładna plansza i grafiki
- Możliwość dostosowania poziomu trudności (dwie strony planszy + dwa rodzaje pogody)
- Bardzo mała interakcja, polegająca w zasadzie jedynie na blokowaniu przejścia
- Nie jest to łatwa gra i wymaga sporo doświadczenia zanim cokolwiek zacznie nam wychodzić (pierwsze rozgrywki mogą zniechęcić)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz