Gra standardowo posiada instrukcję pozwalającą dwójce graczy zmierzyć się przeciwko sobie jako jedno z bóstw z czterech różnych panteonów (do wyboru posiadamy po dwójce bogów z każdego z tych panteonów).
Na samym początku gracze wybierają jedną z mitologii oraz w tajemnicy wybierają jedno z dwóch bóstw dostępnych w wybranym panteonie. Dobierają również odpowiadające karty mitów.
Tuż przed rozpoczęciem pierwszych licytacji następuje draft, w którym gracze wybierają karty modlitw tworzące ich początkowe talie :
- Wszyscy dobierają 5 kart na rękę
- Wybierają z nich jedną i resztę przekazują przeciwnikowi
- W momencie gdy zostają dwie karty, ostatnia z nich jest odrzucona na stos kart odrzuconych
- Przeprowadza się trzy takie kolejki, a w rezultacie gracze posiadają po 12 kart
- Z 12 kart ostatecznie gracze odrzucają po 4, a pozostałe 8 tworzy ich początkową talię
Gdy gracze stworzą już swoje talie, tasują je, a następnie dobierają po 5 kart na rękę którą będą grać podczas danego rozdania. Na środek stołu zostanie wyłożony układ żywiołów składający się z trzech odkrytych kart oraz dwóch zakrytych.
Każda tura składa się z 5 głównych faz :
- Fazy licytacji
- Fazy bitwy
- Fazy rozliczenia
- Fazy modlitw
- Fazy mitów
Metoda licytacji podobna jest do tej znanej z pokera. Gracze licytują swymi wiernymi podbijając stawkę danego rozdania szacując siłę swojej własnej ręki. Po każdej z faz licytacji odsłaniana jest jedna z kart. W momencie gdy zakończy się ostatnia z faz licytacji, a żaden z graczy się nie wycofał i stawka jest wyrównana, dochodzi do bitwy.
Podczas bitwy gracze zagrywają swoje karty ataków aby zwiększyć wartość siły bóstwa które reprezentują i wygrać z rywalem. Ważnym ograniczeniem jest fakt, iż można zagrywać karty tylko z jednej ze sfer, chyba iż pozwala nam na to inna karta specjalna np. Heros.
Po zakończeniu bitwy, bądź w momencie gdy podczas licytacji jeden z graczy się wycofał następuje faza rozliczenia podczas której czciciele wygranej strony wracają do wspólnoty, a przegrani lądują w 'banku'. Zwycięzca dodatkowo jako nagrodę zyskuje żeton kapłana, a jeśli nie posiada w swojej wspólnocie proroka - zyskuje również jego żeton. Gracze odkładają również karty wykorzystane w tym rozdaniu na swoje stosy zużytych kart.
W fazie modlitw każdy z graczy może zakupić za odpowiednią cenę jedną z sześciu kart znajdujących się na torze modlitw i dodać ją do swojego stosu kart zużytych.
W fazie mitów, jeśli gracz posiada żeton cudu, może zakupić kartę mitów znajdującą się na wierzchu stosu, przełożyć wierzchnią kartę na spód stosu, bądź pozostawić ją bez zmian.
Po zakończeniu ostatniej z faz, inicjatywę otrzymuje gracz który zwyciężył w ostatnim rozdaniu. Gracze dobierają po 5 kart do rąk (jeśli nie mają już tylu kart, należy przetasować stosy kart zużytych i z nich utworzyć nowe talie). Rozgrywka toczy się do momentu, aż jeden z graczy utraci swych wiernych.
Dodatki do Teomachii (Mitologia słowiańska oraz Mity Cthulhu wraz z pomniejszymi dodatkami) wprowadzają wariant rozgrywki dla 2-4 graczy opisany w nowej instrukcji. Wraz z tymi dodatkami gracze zyskują do dyspozycji więcej mitologii (łącznie 10), a w każdej z nich po trzy bóstwa do wyboru.
Dodatkowo zostały przedrukowane karty mitów, a każda z nich otrzymała nowego Herosa. Zostały zmienione również plansze podstawowych bóstw prezentując się znacznie ładniejszymi grafikami.
Dodatek "Kapłani i Prorocy" wprowadza do każdej z mitologii dwójkę specjalnych kapłanów bądź jednego potężnego proroka reprezentowanych przez drewniane żetony. Kapłani/prorocy ci zastępują zwykłe żetony ze stawek podstawowych dostępnych dla graczy (należy usunąć 1 proroka bądź 2 kapłanów).
Dodatek "Talia Nagród" składa się z 12 specjalnych kart tworzących nową talię. Zdecydowanie się na ten dodatek zmienia zasadę otrzymywania kapłana za zwycięstwo rozdania. Zamiast niego rozpatruje się wylosowaną z tych kart. Dodatek ten nie wpływa na otrzymywanie proroka w momencie gdy gracz nie posiada żadnego.
Grafiki przedstawione na przedrukowanych kartach przedstawiają się bardzo ładnie, szkoda tylko że nie zostały zmienione również karty z talii mitów, jednak wymagałoby to prawdopodobnie wydania zupełnie nowej edycji Teomachii. Nowa instrukcja jest bardzo czytelna i pozwala szybko przyswoić najważniejsze zasady.
Lista 30 bóstw jakie dostajemy do dyspozycji pozwala na gigantyczną wręcz regrywalność, bowiem zdolności bóstw jak i sposoby dzięki którym pozyskujemy żetony cudów wymagają od nas różnego podejścia do rozgrywki, kolekcjonowania innych typów kart i innych strategii w licytowaniu. "Kapłani i Prorocy" uwidaczniają jeszcze bardziej różnice pomiędzy panteonami, a "Karty Nagród" momentami mogą sprawiać iż niemal "wykrwawiamy się" licytując wielkie stawki bowiem i nagrody mogą być znacznie większe niż pojedynczy kapłan jakiego mogliśmy uzyskać w podstawowym wariancie gry.
Plusy :
- Ciekawy sposób rozgrywki
- Budowanie decku kart zmniejsza znacznie losowość powstałą przy dobieraniu kart żywiołów
- Z dodatkami dostajemy bardzo duży wachlarz bóstw do wyboru co znacznie poprawia i tak duża regrywalność
- Zwiększenie limitu graczy do 4
- Karty z wersji podstawowej odstają graficznie od kart z dodatków
- Mały efekt 'lawiny', graczowi który przegra kilka rozdań pod rząd ciężko później się wybić (zasada desperacji jednak to równoważy)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz