czwartek, 15 września 2016

Recenzja : Zamki Szalonego Króla Ludwika

Król Ludwik II, zwany Szalonym, objął tron Bawarii w 1864 roku w wieku zaledwie 18 lat. Zamiast zajmować się sprawami państwowymi, wolał wydać niemałą fortunę na budowę trzech zamków o architekturze stylizowanej średniowieczem.







W grze Zamki Szalonego Króla Ludwika maksymalnie czterech graczy zostaje właśnie konstruktorami zamków. Jest to pojedynek budowniczych, którzy szukają najtańszych, a zarazem najlepszych kontraktów na budowę pomieszczeń. 




Przygotowanie...



Na środku stołu (bądź w najbardziej dogodnym i łatwo dostępnym dla wszystkich graczy miejscu) należy umieścić Planszę Kontraktów. Jest ona dwustronna, dlatego należy zwrócić uwagę na to ile osób będzie brało udział w rozgrywce. Obok niej należy następnie ułożyć pozostałe trzy plansze na których zaraz znajdą się pozostałe elementy. Warto zwrócić uwagę, że po dołączeniu kolejnej planszy którą jest Wieża Punktów, cała 'konstrukcja' może zająć całkiem dużo miejsca.



Na wspomnianej Wieży Punktów należy wyłożyć żetony reprezentujące graczy na kolejnych polach punktacji zaczynając od pierwszego gracza i 0 punktów (pierwszy gracz - 0 punktów, drugi gracz - 1 punkt, itd.).



Następnym krokiem po ułożeniu planszy, jest potasowanie wszystkich kart w osobnych stosach dla Kart Bonusowych i Kart Komnat oraz ułożenie ich w odpowiednio oznaczonych miejscach.Talię Komnat należy pomniejszyć tak, aby w stosie pozostało 11 kart za każdego gracza biorącego udział w rozgrywce (22 - dwóch graczy, 33 - trzech graczy, 44 - czterech graczy).



W zaznaczonych miejscach należy ułożyć potasowane płytki komnat, schodów oraz korytarzy, a następnie podobnie do Talii Komnat, usunąć odpowiednią ilość tych płytek (wedle zasad opisanych w instrukcji).




Ostatnimi krokami są wylosowanie Kafelek Celu w ilości równej ilości graczy, ułożenie w dogodnym miejscu banku, a także odkrycie odpowiedniej ilości Komnat wskazanych przez wylosowane karty (ilość komnat zależna jest również od ilości graczy i wynosi 5/6/7 dla 2/3/4 graczy).





Gdy każdy uczestnik otrzyma Foyer w swoim kolorze, trzy karty bonusowe (z których pozostawia sobie dwie) oraz 15000 monet, wszystko gotowe jest do rozpoczęcia rozgrywki.








Przebieg rozgrywki...



Gra opiera się na następujących po sobie rundach, w których gracze kupują i dodają do swojego zamku kolejne komnaty.



Na początku każdej rundy, aktualny Mistrz Budowy dobiera tyle Kart Komnat, ile jest wolnych miejsc na Planszy Kontraktów i umieszcza odpowiednie (zaznaczone na tych kartach) Komnaty w wolnych miejscach. Następnie może dowolnie poprzestawiać wszystkie pomieszczenia ustalając w ten sposób ich cenę.


Każdy z graczy, rozpoczynając od gracza na lewo od Mistrza Budowy, rozgrywa następnie swoją turę. Podczas tej tury może zakupić komnatę, schody lub korytarz, może również zrezygnować z tego i otrzymać 5000 monet. Jeśli zdecyduje się na zakup jakiegokolwiek z pomieszczeń, odpowiednia ilość złota przekazuje do skarbca Mistrza Budowy, a sam bierze zakupiony kafelek i dokłada go do swojego zamku. 

W momencie gdy kolejka dojdzie do Mistrza, on również może dokonać zakupu jednak ma już ograniczony wybór, a złoto jakie wyda trafia bezpośrednio do głównego banku. Następnie na każdej niezakupionej Komnacie układa się 1000 monet aby zachęcić do zakupów w następnych rundach, a Mistrzem pozostaje kolejna osoba.


Gra toczy się do momentu gdy zakończy się tura w której stos Kart Komnat został wyczerpany. Podlicza się wówczas ostatecznie punkty za wykonane cele główne, oraz bonusowe które gracze mogą zdobywać dzięki budowaniu odpowiednich pomieszczeń. Pod uwagę bierze się również ilość złota jaką gracze posiadają na końcu rozgrywki, a ten o największej końcowej ilości punktów zostaje zwycięzcą.




Moim zdaniem...



Zamki Szalonego Króla Ludwika są bardzo ciekawym tytułem wymagającym od graczy planowania rozkładu pomieszczeń oraz odpowiedniego dyktowania cen. Te drugie mają tyle na znaczeniu, że z jednej strony każdemu będzie zależeć aby kupić wybraną salę jak najtaniej, a z drugiej strony nie dopuścić do tego aby ktoś inny zakupił ją przed nimi samymi.



Na uwagę zasługuje również polskie wydanie, które ze swoimi grafikami jest po prostu aż tak dobre, że swojego czasu doprowadziło do oburzenia gdy zostało sprzedane za granicę gdzie grafiki są niestety znacznie uboższe.



Skupiając się jednak bardziej na mechanice, gra pozwala na budowanie zamków o dowolnych kształtach i salach. Co prawda karty bonusowych celów czy cele główne mogą nieco wymusić zakupowanie konkretnych pomieszczeń, jednak wprowadza to jedynie znacznie ostrzejszą 'walkę' o nie. 


Często (szczególnie pod koniec) jak to w grach tego typu bywa, rozpoczyna się czysta 'kalkulacja' zysków jakie otrzymamy kupując bądź nie kupując ostatnich sal co dla mnie osobiście psuje końcówkę zabawy sprowadzając ją do matematyki i liczenia punktów. 


Przez całą jednak grę i przez niemal wszystkie rozgrywki w jakie przyszło mi brać udział 'zabawa' w budowanie i układanie wyszukanych kształtów zamku sprawiała że same punkty odchodziły na drugi plan. 



Plusy :  


  • Łatwe zasady
  • Genialne grafiki (w polskim wydaniu)
  • Interakcja między graczami polegająca na ustalaniu cen kafli (nierzadko w sposób złośliwy)
  • Budowanie zamków jest na prawdę pochłaniające
Minusy : 
  • Ostatnia runda nie raz potrafi zmienić się w czystą matematykę i czar gry na chwilę pryska
  • Cele główne i karty celów potrafią wymuszać kupowanie konkretnych pomieszczeń
  • Oznaczenia na kafelkach potrafią zmylić

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz