poniedziałek, 25 kwietnia 2016

Recenzja : Takenoko Chibis



Chibis jest dodatkiem do gry Takenoko przenoszącym nas do japońskich ogrodów gdzie zajmować będziemy się dbaniem o dobrobyt tamtejszej pandy. Nowa zawartość poza kolejnymi celami do wykonania oraz nowymi płytkami pól dostarcza nam drugą pandę oraz żetony małych pand które będą pomagać nam w rozgrywce.











Dbanie o cesarskie ogrody nie jest łatwym zadaniem co pokazała nam już podstawowa wersja gry (recenzja dostępna >tutaj<). W Chibis dostarcza nam jeszcze więcej możliwości na zdobywanie punktów, przyspiesza rozkwit bambusów, a także pozwala swobodniej dobierać karty celów.

Przygotowanie...


Przygotowanie rozgrywki wygląda identycznie jak w wersji podstawowej, musimy dodatkowo dołączyć do odpowiednich stosów karty oraz płytki pól, a następnie wszystkie dokładnie potasować. 

Figurkę Pani Pandy oraz żetony pandziątek umieszczamy obok wraz z pozostałymi elementami które powinny być pod ręką każdego z graczy.


Opis rozgrywki...

Przebieg tury nie został w żaden sposób zmieniony i wciąż podczas tury mamy dwie podstawowe akcje do wykonania (modyfikowane ewentualnie rzutem kością warunków pogodowych.)

Jednym z ważniejszych elementów dodatku jest wspomniana wcześniej figurka Pani Pandy. Pojawia się ona na planszy w momencie dobrania jednego z kafelków dodatku oznaczonym specjalnym symbolem. Ruch nową figurką wykonujemy wykorzystując akcję 'ruchu' - w takim wypadku możemy poruszyć albo Pana albo Panią Pandę. 

W przeciwieństwie do tej pierwszej, kobieca wersja zwierzęcia nie zjada pędów bambusa. W momencie gdy po swoim ruchu pod koniec rundy znajduje się na płytce zajmowanej przez najedzonego towarzysza może doprowadzić do urodzenia małego pandziątka. W takim wypadku należy odrzucić jeden z pędów bambusa które wcześniej zjadł Pan Panda i pobrać jeden z żetonów w odpowiadającej barwie.


Żetony te reprezentują małe pandy które dostarczają nam jedną z natychmiastowych pomoc oraz dwa punkty na koniec rozgrywki :
  • kanał nawadniający
  • żeton ulepszenia
  • wymianę zadania





Kolejnym z nowych mechanizmów są dodatkowe płytki pól. Z jednej strony jest ich zaledwie sześć, z drugiej jednak to cztery nowe rzeczy wprowadzone do tytułu.


  • Pierwszą z nich są Święte Wzgórza (dostępne w każdej z trzech barw). Po stanięciu na takiej płytce Ogrodnikiem powodujemy wzrost pędów bambusa na każdym nawodnionym polu w danym kolorze.


  • Innym rozwiązaniem związanym z pędami bambusa jest Ogród Kamisa. Pozwala on na rozrost każdego z trzech odmian bambusa, a jednocześnie jest liczony jako każdy z kolorów terenu co może ułatwić wykonanie niektórych celów.

  • W wykonywaniu zadań, a dokładniej w swobodnym ich dobieraniu pomaga nam również Chatka Ogrodnika. Odwiedzając ten domek jego właścicielem możemy dobrać po jednej karcie z każdego stosu celów i zostawić sobie jedną z nich.

  • W końcu ostatnim elementem jest Niebiański Staw stanowiący odpowiednik stawu centralnego z podstawowej wersji gry. Pozwala to w szczególności na znaczny rozrost dalszych części naszego ogrodu bez konieczności tworzenia długich kanałów nawadniających.


Moim zdaniem...

Takenoko Chibis jest bardzo wartościowym dodatkiem. Wprowadza wiele mechanik z jednej strony ułatwiających rozgrywkę, a z drugiej wymagających lepszej kontroli tego co robią nasi rywale.

Znacznie przyspieszony został rozwój ogrodu, Święte Wzgórza ułożone w liniach prostych pozwalają nam w kilka rund zasadzić wiele pędów bambusa dzięki czemu możemy bez wyrzutów sumienia zając się budowaniem nowych pól. Część zadań dzięki temu można wykonać bardzo szybko, część jednak staje się bardzo trudna do kontrolowania (szczególnie te wymagające posiadania kilku 'drzewek' o konkretnym rozmiarze). Czasami może to nieznacznie niszczyć balans rozgrywki, szczególnie gdy jeden z graczy ma szczęście do zadań wymagających jak najwięcej jak największych roślin, jednak podczas naszych rozgrywek nie zdarzyło się to szczególnie często aby stanowiło minus gry.

Prędkość sadzenia nowych pędów spowodowała nawet raz konieczność wykorzystania innego koloru bambusa jako tymczasowy element zastępczy (nawet mimo dodania sporej ich ilości w dodatku.)

Figurka Pani Pandy i żetony jej dzieci również są bardzo ciekawym elementem, pozwalającym w pierwszych rundach pomóc 'szczęściu' kości i pobrać szybko żetony usprawnień, są to również cenne dodatkowe punkty.






Jeśli o punktach już mowa to dodatek mimo, że ma takie same zasady zakończenia rozgrywki, powoduje że w ostatnich rundach gracze starają się zebrać dodatkowe karty które zadeklarują jako wykonane dopiero na sam koniec rozgrywki dzięki czemu trzeba być zawsze czujnym bo nie wiadomo co inni jeszcze kryją przed nami.

Ostatecznie uważam Chibis za ciekawy, acz niekonieczny dodatek jako przez długi, długi czas zabawę może dostarczać nam podstawowa wersja gry. Jednym z większych minusów tego tytułu moim zdaniem jest jego stosunek ceny do zawartości elementów jakie zyskujemy.




Plusy :  
  • Druga Panda!
  • Więcej małych pand!
  • Nowe, ciekawe mechaniki
Minusy : 

  • Wciąż mało interakcji między graczami (chyba że mowa o złośliwym podkradaniu żetonów pand)
  • Niektóre elementy w szczególnych wypadkach mogą wyprowadzić jednego z graczy na znaczne prowadzenie (na szczęście jest to raczej skrajnie mało prawdopodobne)
  • Stosunek ilości komponentów jakie zyskujemy do ceny dodatku



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz