sobota, 23 stycznia 2016

Recenzja : Alchemicy

Autorem gry Alchemicy jest Matus Kotry. W Polsce za wydanie gry odpowiada wydawnictwo Rebel. Rozgrywka przeznaczona dla dwóch do czterech graczy przenosi nas do prywatnych laboratoriów w których będziemy warzyć mikstury z zebranych składników aby móc je później sprzedawać, a ostatecznie opublikowanie teorii dotyczących składu poszczególnych składników.



 
Przygotowanie...

Przygotowanie rozgrywki gry Alchemicy jest dosyć długie i wymaga sporo miejsca biorąc pod uwagę konieczność umieszczenia dwóch plansz oraz stanowisk każdego z graczy w taki sposób aby jednocześnie uczestnicy mieli łatwy dostęp do plansz oraz nie mogli zbyt łatwo podglądać swoich prywatnych sekcji.

Szykując planszę do gry musimy na samym początku zastanowić się nad ilością graczy jaka będzie brała udział w rozgrywce. Plansza na której przyjdzie nam grać jest dwustronna i zależy właśnie od tej decyzji. 
Dodatkowo jeśli nie posiadamy specjalnej aplikacji na tablecie bądź smartfonie wymogiem do gry jest jeden uczestnik który nie będzie brał rzeczywistego udziału w rozgrywce a jedynie nadzorował jej przebieg układając odpowiednią planszę mistrza gry i podając uczestnikom informacje o tworzonych miksturach.




Gdy ustalimy już ilość osób biorących udział w rozgrywce oraz mamy przygotowaną aplikację bądź gotowego mistrza gry należy wybrać jeden z dwóch poziomów trudności : Mistrz bądź Czeladnik. Od tego wyboru przede wszystkim będzie zależeć ile teorii musimy mieć opublikowanych w poszczególnych etapach gry aby nie otrzymać kar i otrzymywać nagrody w postaci reputacji.

  • Przygotowując planszę do gry powinniśmy potasować talię kart składników i umieścić ją w odpowiednim miejscu jednocześnie odsłaniając pięć ze składników i ułożyć w rzędzie. Tasowaniu podlegają również karty przysług jednak te pozostawiamy zasłonięte.
  • Obok kart przysług wykładamy trzy losowe karty artefaktów z I grupy, a obok planszy w miejscu widocznym dla wszystkich układamy po 3 karty grupy II oraz III które będą dostępne do kupienia w późniejszych etapach rozgrywki.
  • W łatwo dostępnym miejscu należy umieścić żetony wyników oraz sztuk złota. 
  • Tasujemy kafle poszukiwaczy przygód i losowo usuwamy jeden po pomiędzy nie wkładamy kafle konferencji na odpowiedniej stronie (wedle wariantu trudności który wybraliśmy). Konferencje te określają kolejne etapy rozgrywki.

Gdy przygotujemy już planszę, należy również przyszykować sekcje uczestników rozgrywki. Wyróżniamy dwie sekcje : 
  • Sekcja publiczna
W tej sekcji znajduje się plansza gracza na której widocznie umieszcza się sztuki złota jakie posiada gracz, jego znaczniki akcji wykorzystywane podczas każdej rundy oraz stypendia jakie otrzyma w późniejszych etapach rozgrywki po publikacji odpowiednich teorii. Znajdują się tu również informacje o miksturach jakie potrafi stworzyć dany gracz. Na początku rozgrywki każdy gracz zależnie od poziomu trudności otrzymuje 2 sztuki złota.

  • Sekcja prywatna
W tej sekcji znajdziemy karty licytacji wykorzystywane podczas sprzedaży mikstur, karty przysług oraz składników. znajdują się tam również nasze pieczęcie które będziemy wykorzystywać do publikacji teorii. Znajdziemy tu również miejsce na zaznaczanie wyników naszych eksperymentów oraz kartę która ułatwia dedukcję alchemonów. Na początku rozgrywki każdy gracz otrzymuje po 2 karty przysług z których zostawia sobie 1, oraz zależnie od poziomu trudności dwie albo trzy karty składników.

Plansza teorii jest kolejnym elementem który należy umieścić w dobrze dostępnym dla wszystkich miejscu. Znajdują się na niej stypendia które można pozyskać za publikacje oraz miejsca na pieczęci przy każdym ze składników. Znajdziemy tam również tor reputacji będący wyznacznikiem zwycięzcy oraz przywilejów i kar jakie towarzyszą aktualnemu poziomowi reputacji każdego z graczy.




Opis rozgrywki...

Gra polega na zdobyciu jak najwyższej reputacji. Do tego celu nie ma jedynej słusznej drogi. Jednym z łatwiejszych sposobów na wygraną jest publikacja prawidłowych teorii jednak droga ta wymaga wielu prób i warzenia licznych mikstur... zawsze jednak można oszukać rywali i opublikować fałszywą publikację tylko po to by zyskać środki na drogie artefakty, w tym wypadku jednak dobrze zabezpieczać się odpowiednimi pieczęciami...

Rozgrywka podzielona jest na sześć rund. Podczas każdej z nich ustalamy kolejność z jaką będziemy ustawiać nasze wskaźniki. Do tego celu służy odpowiedni tor. Im niżej ustawimy nasz wskaźnik, tym większa nagrodę otrzymamy jednak ustawi nas to w gorszej sytuacji jako będziemy jako pierwsi wybierać nasze akcje. Wybranie wyższych pozycji daje nam mniejsze nagrody początkowe,  jednak dzięki temu jesteśmy w stanie zobaczyć co w danej rundzie będą robić nasi rywale oraz będziemy rozpatrywać te akcje wcześniej niż oni.

W każdej rundzie (poza pierwszą która ma nieco ograniczone możliwości wyboru) deklarujemy nasze akcje wybierając pomiędzy:
  • szukaniem składników
  • transmutacją składników
  • sprzedażą mikstur
  • kupnem artefaktów
  • podważaniem teorii
  • publikacją teorii 
  • testowaniem mikstury na uczniu
  • testowaniem mikstury na sobie

Z tą kolejnością też, akcje te będą wykonywane. W ostatniejrundzie natomiast nie będą dostępne akcje związane z testowaniem mikstur, a będą zastąpione poprzez ich prezentację co przyniesie nam reputację.
  






Najciekawszym i najważniejszym punktem rozgrywki jest oczywiście mieszanie składników i testowanie ich na sobie bądź na asystencie. Do tego też służy przede wszystkim dołączona aplikacja wskazująca na utworzoną miksturę. Posiadając kilka przepisów na mikstury jesteśmy w stanie rozpocząć dedukcję z jakich alchemonów składa się dany składnik. 



Aby tego dokonać wybieramy dwa z naszych składników i korzystając z aplikacji robimy im zdjęcie bądź wprowadzamy ręcznie nasz wybór.
Po zatwierdzeniu wyboru i naciśnięciu uzyskujemy odpowiedź o tym jaki rodzaj mikstury udało nam się właśnie stworzyć. 

Mając taką informację możemy umieścić odpowiedni znacznik na naszej karcie laboratorium i rozpocząć dedukcję wedle przedstawionego w laboratorium schematu (w tym wypadku np. skreślić wszystkie alchemony z niebieskim minusem na polach fioletowych i czerwonych).


 Warto również zauważyć, iż połączenie składnika czerwonego i fioletowego da wynik niebieski w tej konkretnej rozgrywce. Jako, że system jest losowy, w innej rozgrywce może tutaj znaleźć się zupełnie inny symbol przez co gra staje się bardzo regrywalna (ponad 40 tys. układów alchemonów).

Moim zdaniem...

Początkowe obawy przed koniecznością wykorzystania do gry aplikacji jak i tego czy gra będzie regrywalna przez jakiś czas powstrzymywało mnie przed sięgnięciem po ten tytuł. Szybko jednak obawy minęły jako jest bardzo nikła szansa o dwie jednakowe rozgrywki, a sama aplikacja jest na prawdę bardzo ciekawym pomysłem. Do każdej rozgrywki dołączony jest specjalnie wygenerowany kod dzięki któremu możemy uruchomić aplikację na kilku urządzeniach dzięki czemu nie będzie konieczności wymieniania się telefonem, a każdy uczestnik będzie miał ten sam wybrany zestaw alchemonów. Na koniec rozgrywki aplikacja pozwala nam zobaczyć prawidłowe odpowiedzi i sprawdzić czy teorie były prawidłowo opublikowane przez co gracze zyskują bądź tracą punkty.

Bardzo spodobał mi się sposób dedukcji pozwalający na różne podejścia od gruntownego testowania jednego składnika z każdym innym po metodę gdzie testujemy zupełnie przypadkowe kombinacje dzięki czemu jesteśmy w stanie odkryć znacznie większą ilość odpowiedzi jednak niecałkowitych, a to znowu pozwala nam na różne dalsze plany i decyzje.

Ilość zasad jakie trzeba jednak zapamiętać i elementów jakie trzeba brać pod uwagę podczas gry potrafi jednak na samym początku nieco przytłoczyć. Tak samo umiejętność dedukowania z czego składa się dany składnik przychodzi z czasem przez co gra staje się nieco mniej przystępna dla nowych graczy.

Niewielkim minusem jest również ilość elementów jakie należy przygotować do każdej rozgrywki przez co jeśli już sięgamy po ten tytuł to zazwyczaj rozgrywamy od razu co najmniej dwie partie.




Plusy :  
  • Aplikacja do mieszania składników
  • Przyjazna szata graficzna
  • Rozgrywka wymaga myślenia i pozwala na różne metody zwycięstwa
  • Sposób dedukowania poprawnych odpowiedzi oraz ich publikacji (wyścig + 'oszustwa')
  • Dobrze wykonana instrukcja z przykładami
  • Dobrze się skaluje

Minusy : 
  • Fakt konieczności wykorzystania aplikacji (bez niej jednak jedna osoba siedzi poza grą)
  • Ilość zasad utrudnia wprowadzenie nowych graczy
  • Długość przygotowania


 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz